Na 3x op rij de ZHJK gewonnen te hebben, besloot ik vorig jaar om dit jaar mee te helpen met organiseren.
Zo gezegd, zo gedaan. Samen met (een andere) Aniek, Tomas en Martijn is het gelukt ook dit jaar weer een gezellige en spannende competitie op te zetten!
De ZHJK staat voor Zuid-Hollandse Jeugd Kampioenschappen, en is dus een serie wedstrijden voor de jeugd wonend in Zuid-Holland. Er zijn 5 kwalificaties, waarna de beste doorgaan naar de finaledag.
Er zijn een paar grote verschillen met de nationale wedstrijden; zo zijn er bij elke kwali 7 routes in plaats van 2 en zijn er 4 categoriën (meisjes <13, jongens <13, meisjes >13 en jongens>13). Dit zorgt ervoor dat de wedstrijden veel toegankelijker zijn voor iedereen, terwijl het wel echt een competitie blijft.
Van elke categorie gaan de 10 beste door naar de halve finale, die uit 2 routes bestaat. N.a.v. deze uitslag gaan de beste 5 door naar de grote finale. Afgelopen zondag was het die grote dag voor de deelnemers, maar natuurlijk ook voor de organisatie ;-)
Omdat ik als enige van de organisatie echt ervaring had met finales, ging ik de finale regelen. Na wat rondbellen en -mailen was het gelukt om volgspots en een geluidsinstallatie te regelen. Een speaker en wat fotografen waren ook van de partij.
Prijzen kunnen natuurlijk ook niet ontbreken dus dat werd ook geregeld.
Verder werd er aan de routes al snel hard gewerkt, wat resulteerde in super (halve)finaleroutes. Zonder lengtepassen uiteraard.
Het moeilijkste te regelen waren de vrijwilligers, maar gelukkig werd ook dit probleem opgelost.
Op de dag zelf verliep alles prima en keurig op schema. De kwalificatieroutes maakten genoeg verschil uit zodat er niet teveel mensen door gingen naar de finale. Tijdens de finale werd het ook tijd om de spots aan te zetten, wat in ieder geval voor het publiek een supergaaf zicht gaf.
De beste klimmers en klimsters van Zuid-Holland dit jaar zijn uiteindelijk geworden:
Meisjes <13: 1. Tiba Vroom, 2. Fenne Bakker, 3. Lotte Hartkamp
Meisjes >13: 1. Djoeke Woutman, 2. Daniëlle de Jong, 3. Sanne v. Merrienboer Jongens <13: 1. Don van Laere, 2. Lencho Palstra, 3. Stijn Oranje Jongens >13: 1. Riemer Koorn, 2. Jelle Schouten, 3. Thije Bakker
Kijk voor de volledige uitslag en alle foto's die er tijdens de wedstrijden gemaakt zijn op www.zhjk.nl
Al met al vond ik het weer een erg geslaagd jaar, en erg leuk om eens zo'n serie wedstrijden te organiseren, in plaats van om mee te doen. Volgend jaar zeker weer!
We zijn ook aan het kijken of we de wedstrijden kunnen uitbreiden naar andere regio's en of het mogelijk is om ze ook voor volwassenen te organiseren. Hierover zijn we nog druk in overleg met de klimhallen en de NKBV. Dit gebeurt samen met Jeffrey, die 6 jaar geleden begonnen was met de ZHJK.
Voor dit alles zijn we ondertussen ook op zoek naar sponsoren!!!
Graag een mailtje sturen naar info@regiojeugdkampioenschappen.nl als je interesse hebt of mensen kent die hier interesse in hebben ;-)
De ZHJK is overigens ook actief op twitter en facebook;
https://www.facebook.com/ZHJK2012
https://twitter.com/ZH_JK
https://zhjk.nl
Like, follow en check! ;-D
donderdag 5 juli 2012
maandag 25 juni 2012
Jeugd Boulder 3
Gister was de 3e Jeugd Boulder in de Klimhal Amsterdam.
Omdat ik niet helemaal goed had doorgelezen waar de wedstrijd was, stond ik bij het nieuwe THEA voor dichte deuren... Na eventjes wat rond gebeld te hebben wist ik dat de wedstrijd in Sloterdijk was.
Trammetje en treintje terug dan maar en met een uurtje minder klimtijd toch maar ff goed me best doen.
Meer dan de helft van de boulders zaten buiten, maar door de regen kon je die helaas niet doen. Er bleven dan zo'n 24 boulders over, die nogal onduidelijk waren aangegeven (een grijs tapeje met een nummertje erop kijk je erg snel overheen). et eerste halfuur was dan ook erg veel zoeken naar waar de boulders zaten, het tweede halfuur was de makkelijke boulders warmklimmen, en in het uur daarop alle boulders klimmen die lukte. In het uur dat nog over was nog 1 boulder geprobeerd, maar de laatste pas lukte de hele tijd nét niet.
Ondanks het wat kleine aantal boulders en deelnemers was het wel een gezellige wedstrijd, met een 1e plek als resultaat :-)
Omdat ik niet helemaal goed had doorgelezen waar de wedstrijd was, stond ik bij het nieuwe THEA voor dichte deuren... Na eventjes wat rond gebeld te hebben wist ik dat de wedstrijd in Sloterdijk was.
Trammetje en treintje terug dan maar en met een uurtje minder klimtijd toch maar ff goed me best doen.
Meer dan de helft van de boulders zaten buiten, maar door de regen kon je die helaas niet doen. Er bleven dan zo'n 24 boulders over, die nogal onduidelijk waren aangegeven (een grijs tapeje met een nummertje erop kijk je erg snel overheen). et eerste halfuur was dan ook erg veel zoeken naar waar de boulders zaten, het tweede halfuur was de makkelijke boulders warmklimmen, en in het uur daarop alle boulders klimmen die lukte. In het uur dat nog over was nog 1 boulder geprobeerd, maar de laatste pas lukte de hele tijd nét niet.
Ondanks het wat kleine aantal boulders en deelnemers was het wel een gezellige wedstrijd, met een 1e plek als resultaat :-)
dinsdag 19 juni 2012
Jeugd Lead 3, Roosendaal
En de derde jeugd lead is ook alweer achter de rug!
De eerste kwalificatie was een inkoppertje; lekker doorklimmen naar de top en that's it.
De tweede echter zag er een stuk pittiger uit. Het begin was prima te doen, maar bij het dak kwamen er wat verdere en zwaardere passen. Hier begon ik met twijfelen en dat kreeg kreeg ik er niet meer uit. Dit betekende voor mij het einde van die route.
Gelukkig was deze score genoeg voor de finale, waar een aantal toffe passen in zaten. Helaas ging deze ook niet super maar wel het verst gekomen. En daar gaat het tenslotte om ;-)
Finale:
De eerste kwalificatie was een inkoppertje; lekker doorklimmen naar de top en that's it.
De tweede echter zag er een stuk pittiger uit. Het begin was prima te doen, maar bij het dak kwamen er wat verdere en zwaardere passen. Hier begon ik met twijfelen en dat kreeg kreeg ik er niet meer uit. Dit betekende voor mij het einde van die route.
Gelukkig was deze score genoeg voor de finale, waar een aantal toffe passen in zaten. Helaas ging deze ook niet super maar wel het verst gekomen. En daar gaat het tenslotte om ;-)
Finale:
maandag 28 mei 2012
Lead 3, Monte Cervino
Alweer een tijdje terug was de derde Lead wedstrijd in Monte Cervino, dit was de laatste kwalificatie voor het NK (of je moet je nog via de climb-offs kwalificeren). Gezien ik er maar 2 had meegedaan en ze alledrie meetellen, besloot ik om maar effe keihard te gaan knallen deze wedstrijd.
De kwalificaties gingen goed en voelden sterk en zeker. Ik mocht als derde door naar de finale, hopen dat ik die plaats kan vasthouden!
1e kwali
2e kwali
Als derde doorgaan naar de finale betekende niet alleen lang wachten in de iso, maar ook hoge verwachtingen bij mijzelf. De finaleroute zag er echter niet zo tof uit met wat verdere passen en weinig voettreedjes om dingen op te lossen. Het was inderdaad al meteen springen naar de eerste greep, die gelukkig wel goed was. Toen een paar passen lekker kunnen maken (misschien valt de route toch nog mee...) om vervolgens te strandden bij een verre pas waar ik uiteindelijk zonder teveel te twijfelen naar een klein randje sprong. Deze hield ik niet en dat was het.
Niet verzuurt of zelfs maar moe...
finale
Uiteindelijk 7e geworden, niet goed genoeg om door te gaan naar het NK, dus dan maar proberen via de climb-offs!
Verder wel erg tevreden; de twee keer dat ik meedeed aan de volwassenen wedstrijden toch mooi in de finale gekomen en het klimmen voelde helemaal niet slecht. Last but not least was het ook nog eens super gezellig!
De kwalificaties gingen goed en voelden sterk en zeker. Ik mocht als derde door naar de finale, hopen dat ik die plaats kan vasthouden!
1e kwali
2e kwali
Als derde doorgaan naar de finale betekende niet alleen lang wachten in de iso, maar ook hoge verwachtingen bij mijzelf. De finaleroute zag er echter niet zo tof uit met wat verdere passen en weinig voettreedjes om dingen op te lossen. Het was inderdaad al meteen springen naar de eerste greep, die gelukkig wel goed was. Toen een paar passen lekker kunnen maken (misschien valt de route toch nog mee...) om vervolgens te strandden bij een verre pas waar ik uiteindelijk zonder teveel te twijfelen naar een klein randje sprong. Deze hield ik niet en dat was het.
Niet verzuurt of zelfs maar moe...
finale
Uiteindelijk 7e geworden, niet goed genoeg om door te gaan naar het NK, dus dan maar proberen via de climb-offs!
Verder wel erg tevreden; de twee keer dat ik meedeed aan de volwassenen wedstrijden toch mooi in de finale gekomen en het klimmen voelde helemaal niet slecht. Last but not least was het ook nog eens super gezellig!
vrijdag 27 april 2012
Jeugd Lead 2
Alweer eventjes geleden was de 2e jeugd lead, ook deze wedstrijd was lekker dicht bij huis; Steep Part Den Haag.
De eerste kwalificatie was geen probleem (6b). De tweede (7a) zag er moeilijk en met verre passen uit, maar gelukkig viel dat ook wel mee. Ook getopt, helaas net ietsje buiten de tijd...
De finaleroute (7a+) zag er wel te doen uit. Ik klom lekker door tot 2 passen onder de top, waar ik naar een greep toe ging, dacht dat ik er wel bij zou kunnen kunnen maar dat was helaas niet het geval. Gelukkig goed genoeg voor de 2e plaats, maar voor mijn gevoel had ik de route wel kunnen toppen.
Zo in de meivakantie ga ik samen met Ronja en Sanne naar Orpierre toe, hopen op goed weer en dan maar kijken hoe de rots voelt! :D
De eerste kwalificatie was geen probleem (6b). De tweede (7a) zag er moeilijk en met verre passen uit, maar gelukkig viel dat ook wel mee. Ook getopt, helaas net ietsje buiten de tijd...
De finaleroute (7a+) zag er wel te doen uit. Ik klom lekker door tot 2 passen onder de top, waar ik naar een greep toe ging, dacht dat ik er wel bij zou kunnen kunnen maar dat was helaas niet het geval. Gelukkig goed genoeg voor de 2e plaats, maar voor mijn gevoel had ik de route wel kunnen toppen.
Zo in de meivakantie ga ik samen met Ronja en Sanne naar Orpierre toe, hopen op goed weer en dan maar kijken hoe de rots voelt! :D
Abonneren op:
Posts (Atom)



