Na een periode van veel roeien, wennen aan het studentenleven en keuzes maken besloot ik dat het weer tijd werd om hard te gaan trainen om mijn titel Nederlands jeugd kampioen van vorig jaar te verdedigen. Door twee keer in de week op de fiets te gaan naar de klimhal in Arnhem (25 km heen, 25 terug), goede trainingen met Pieter van Loon en uiteraard veel plezier in het klimmen voelde ik mijn vorm snel vooruit gaan. Conditie, kracht, weerstand: het werd allemaal beter en beter, maar het NJK kwam angstaanjagend snel dichterbij. En dan nog iets: de twee dagen voor het NJK was de BOTS (Battle of the SAC's (Studenten Alpen Clubs): een 21 uur durende adventure race in een team van 4 personen. Zou het lukken om op tijd topfit te worden voor het NJK, en heb ik na de BOTS nog genoeg energie over?
De week voor het NJK was de Lead climb-off, de laatste kwalificatiemogelijkheid voor het NK (volwassenen). Als het NJK dan niks zou worden, had ik dan hopelijk nog het NK om te knallen.
Helaas, het liep anders. De eerste route van de climb off ging makkelijk en vormde geen problemen, in de 2e route echter ging er iets mis. Wat er precies gebeurde weet ik niet precies, maar het komt erop neer dat ik in het begin van de route eruit viel. Geen NK dit jaar. Slik.
Dan maar het NJK proberen te knallen. Toen ik zachtjes opperde dat ik tijdens de BOTS dus misschien een beetje rustig aan zou gaan doen werd ik keihard uitgelachen door mijn teammaatjes. Blijkbaar een onmogelijke combinatie die 2. Een weg terug was er echter niet meer, dus de vrijdagavond voor het NJK stonden we met ons team (4 sportieve, sterke en gezellige meiden) op de middencircel van een voetbalveld, voorovergebogen over een kaart en kompas, om te kijken wat het eerste punt was waar we heen moesten rennen. De rest van de avond, nacht, en de daarop volgende dag hebben we gemountainbiked door bossen en steden, gerend, gekanoed door de grachten van Amersfoort, gewandeld tussen de koeien en uiteraard ook heel veel plezier gemaakt. Zaterdag om 7 uur 's avonds kwamen we moe maar voldaan bij de finish aan. Naast dat we het gezelligste vrouwenteam waren, bleken we ook nog eens het beste vrouwenteam te zijn!
Nog diezelfde avond reden mijn vader en ik naar Sittard, om daar zo'n 7 uur in coma te liggen en de volgende dag nog verbazingwekkend wakker te zijn. In de isolatie aangekomen was daar gelukkig Aukje, die mijn schouders (die stiekem toch wel een beetje stijf waren geworden) even los te masseren. De halve finaleroute ging best oke, op het einde was ik even uit mijn concentratie waardoor ik net niet de route, als 2de door naar de finale.
De finaleroute ging door de mooie overhang in Sittard, precies waar ik op gehoopt had! In de isolatie moest ik echter weer lang wachter, waardoor de wedstrijdadrenaline vrij snel uit mijn lichaam verdween en ik toch wel wat vermoeidheid begon te voelen. Naarmate de isolatie steeds leger werd en het moment van klimmen steeds dichterbij kwam, kwamen ook de zenuwen weer terug, samen met wat adrenaline. Nog even een handjevol krachtvoer (lees: rozijnen :D ) naar binnen gewerkt en ik was er klaar voor! Eenmaal in de finaleroute bleken alle grepen een stuk beter te zijn dan dat ik had ingelezen, de route liep als een trein en voordat ik het wist was ik de overhang uit en hoefde ik mij alleen nog maar aan wat kleine randjes omhoog te sleuren naar de eindgreep toe. Nog niet beseffend wat dit precies inhield klipte ik het laatste setje en kwam wat verdwaasd beneden. Inmiddels (een dag later) is het besef gekomen: Nederlands Jeugd Kampioen Lead 2014!
Nu kijken hoeveel sterker ik nog kan worden, om dan dit jaar nog te knallen bij het Nederlands studenten kampioenschap (NSK) Boulder en bij het drytoolevent! Meer foto's volgen later.
maandag 10 november 2014
zondag 21 september 2014
Stamina Monte Cervino Challenge
In een team 4478 meter klimmen binnen 10 uur en daarmee geld ophalen voor aapjes en regenwoud. Een super leuke actie, bedacht en georganiseerd door Stamina. Meteen toen ik van deze actie hoorde leek het mij het mooiste als het zou lukken om dit te realiseren in een team van slechts 2 personen, en wie is er nou een betere teammate hiervoor dan Vincent van den Berg?
Wij worden beiden gesponsord door Stamina en hiernaast trainen we regelmatig samen. Bij deze trainingen zit de sfeer er altijd goed in en lukt het goed om de uitdaging erin te houden en ook elkaar uit te dagen. Deze challenge leek ons een mooie uitdaging om voor te trainen en uiteraard zoveel mogelijk geld op te halen voor onze medeklimmers (de aapjes).
Bij het trainen kwamen we erachter dat waarschijnlijk niet de afstand of de tijd het grootste probleem zou worden, maar onze huid. Gelukkig boden handschoentjes een goede oplossing. Het klimt misschien wat minder fijn, maar het is nog altijd beter dan enorme flappers.

We begonnen om half 8 met klimmen. Door de mist heen hoorde je het apengekrijs al van ver en als je dichterbij kwam zag je de aapjes in actie. Vincent en ik klommen omstebeurt 5 routes, zonder pauzes. Het klimmen ging lekker en het tempo zat er goed in. Na 2 uur klimmen was het team van Mountain Network Heereveen zo aardig om wat zekerwerk over te nemen, waardoor Vincent en ik telkens wat tijd hadden om uit te rusten en wat bananen naar binnen te werken. Op deze manier klommen we route na route, de tijd vloog voorbij en voordat we het wisten hadden we 136 touwlengtes geklommen; na 7 uur doorbeulen was de top van de Monte Cervino bereikt!


Links een foto na het behalen van de challenge, rechts nog fris en fruitig vlak voor de challenge ;-)
Wij worden beiden gesponsord door Stamina en hiernaast trainen we regelmatig samen. Bij deze trainingen zit de sfeer er altijd goed in en lukt het goed om de uitdaging erin te houden en ook elkaar uit te dagen. Deze challenge leek ons een mooie uitdaging om voor te trainen en uiteraard zoveel mogelijk geld op te halen voor onze medeklimmers (de aapjes).
Bij het trainen kwamen we erachter dat waarschijnlijk niet de afstand of de tijd het grootste probleem zou worden, maar onze huid. Gelukkig boden handschoentjes een goede oplossing. Het klimt misschien wat minder fijn, maar het is nog altijd beter dan enorme flappers.

We begonnen om half 8 met klimmen. Door de mist heen hoorde je het apengekrijs al van ver en als je dichterbij kwam zag je de aapjes in actie. Vincent en ik klommen omstebeurt 5 routes, zonder pauzes. Het klimmen ging lekker en het tempo zat er goed in. Na 2 uur klimmen was het team van Mountain Network Heereveen zo aardig om wat zekerwerk over te nemen, waardoor Vincent en ik telkens wat tijd hadden om uit te rusten en wat bananen naar binnen te werken. Op deze manier klommen we route na route, de tijd vloog voorbij en voordat we het wisten hadden we 136 touwlengtes geklommen; na 7 uur doorbeulen was de top van de Monte Cervino bereikt!


Links een foto na het behalen van de challenge, rechts nog fris en fruitig vlak voor de challenge ;-)
Labels:
overig
maandag 1 september 2014
Jeugd Lead 2
Na een zomer vol rotsklimmen, werken, routes bouwen en nog een beetje trainen, was het afgelopen weekend weer eens tijd om mijn krachten te testen in een wedstrijdje: de jeugd lead 2 in Monte Cervino.
Er had zich een recordaantal deelnemers ingeschreven voor deze wedstrijd. Een goed teken voor de wedstrijdsport!
De eerste kwalificatieroute was een continue route op de hoofdwand. Zonder problemen wist ik hem te toppen. Ook de 2de kwali, door het dak, was geen probleem en zodoende ging ik met 2 tops door naar de finale.
De finaleroute zat niet, zoals ik had verwacht en gehoopt, op de hoofdwand maar op een wand waar stukjes dak en plaat elkaar afwisselden. Hier was een tricky route ingeschroefd, vol met randjes. Met subtiel klimwerk klom ik lekker door, totdat ik bovenin een voettreedje miste en de route uit viel. Zonde, maar de eerste plaats was binnen!
Er had zich een recordaantal deelnemers ingeschreven voor deze wedstrijd. Een goed teken voor de wedstrijdsport!
De eerste kwalificatieroute was een continue route op de hoofdwand. Zonder problemen wist ik hem te toppen. Ook de 2de kwali, door het dak, was geen probleem en zodoende ging ik met 2 tops door naar de finale.
De finaleroute zat niet, zoals ik had verwacht en gehoopt, op de hoofdwand maar op een wand waar stukjes dak en plaat elkaar afwisselden. Hier was een tricky route ingeschroefd, vol met randjes. Met subtiel klimwerk klom ik lekker door, totdat ik bovenin een voettreedje miste en de route uit viel. Zonde, maar de eerste plaats was binnen!
dinsdag 1 juli 2014
NJK Boulder 2014
Op de een of andere manier rust er een vloek op de halve finale van het NJK Boulder in Enschede...
Evenals vorig jaar bakte ik in het begin helemaal niks van de boulders, die erg dynamisch gebouwd waren. Na een half uur hield ik het voor gezien en ging ik maar even een stuk hardlopen om de frustratie eruit te gooien. Dit hielp. Terug van hardlopen lukte het om nog eventjes heel wat boulders af te tikken, waarna ik als tweede door ging naar de finale.
De finaleboulders waren jammer genoeg veel te hard gebouwd, wat resulteerde in een zielige finale waarin geen tops zijn gevallen (bij de meisjes junioren althans). De eerste boulder was een sprong naar 2 kleine randjes, die ik in de laatste poging wist te fixeren maar dat was helaas net buiten de tijd . In de tweede boulder was de instap loodzwaar. Gelukkig lukte de instap de eerste poging, waarna ik mij door de boulder vocht. Helaas was de laatste pas net iets te ver waardoor een top er niet in zat. Ook het begin van de derde boulder was zwaar, maar na de instap lukte het om soepel naar de zone te klimmen. De 2 kleine randjes die hierna kwamen wist ik echter niet te fixeren, wat het einde van deze boulder en wedstrijd betekende. Geen tops en 2 zones. Ruim genoeg voor de titel.
Yavanna Kemp eindigde na een sterke halve finale te hebben geklommen op een mooie 2de plaats en het brons ging naar Roos van Rooij.
Foto's van Brigitte Wieles en Sytse van Slooten
Evenals vorig jaar bakte ik in het begin helemaal niks van de boulders, die erg dynamisch gebouwd waren. Na een half uur hield ik het voor gezien en ging ik maar even een stuk hardlopen om de frustratie eruit te gooien. Dit hielp. Terug van hardlopen lukte het om nog eventjes heel wat boulders af te tikken, waarna ik als tweede door ging naar de finale.
De finaleboulders waren jammer genoeg veel te hard gebouwd, wat resulteerde in een zielige finale waarin geen tops zijn gevallen (bij de meisjes junioren althans). De eerste boulder was een sprong naar 2 kleine randjes, die ik in de laatste poging wist te fixeren maar dat was helaas net buiten de tijd . In de tweede boulder was de instap loodzwaar. Gelukkig lukte de instap de eerste poging, waarna ik mij door de boulder vocht. Helaas was de laatste pas net iets te ver waardoor een top er niet in zat. Ook het begin van de derde boulder was zwaar, maar na de instap lukte het om soepel naar de zone te klimmen. De 2 kleine randjes die hierna kwamen wist ik echter niet te fixeren, wat het einde van deze boulder en wedstrijd betekende. Geen tops en 2 zones. Ruim genoeg voor de titel.
Yavanna Kemp eindigde na een sterke halve finale te hebben geklommen op een mooie 2de plaats en het brons ging naar Roos van Rooij.
Foto's van Brigitte Wieles en Sytse van Slooten
donderdag 26 juni 2014
Midzomer boulderevent
De examens zijn achter de rug waardoor ik nu volop tijd heb om te klimmen. Dit komt goed uit, want na de examenreis naar Kroatie, Italiƫ en Frankrijk was mijn vorm aardig achteruit gegaan. Gelukkig was afgelopen zaterdag het midzomer boulderevent in De Klimmuur Centraal om te kijken of het klimmen inmiddels alweer wat beter ging.
Je 10 beste boulders van de kwalificaties telden bepaalden of je door was naar de finale. De beste 5 gingen vervolgens naar de finale. Omdat de verschillende categorieƫn gebaseerd waren op niveau en niet op geslacht zat ik uiteindelijk met 4 mannen in de finale van de hoogste categorie. Een mooie uitdaging om nu nog een top 3 te gaan behalen!
De finale bestond uit 3 boulders, voor elke boulder had je 1 minuut klimtijd. De eerste boulder kwam ik net wat kracht te kort voor de laatste pas, de 2de boulder was een vreselijke plaatboulder waar ik niet ver in wist te komen maar de 3de boulder wist ik gelukkig wel te toppen. Dit was goed voor een nette 2de plaats.
Dit geeft een goed gevoel voor het NJK Boulder aanstaande zondag!
Je 10 beste boulders van de kwalificaties telden bepaalden of je door was naar de finale. De beste 5 gingen vervolgens naar de finale. Omdat de verschillende categorieƫn gebaseerd waren op niveau en niet op geslacht zat ik uiteindelijk met 4 mannen in de finale van de hoogste categorie. Een mooie uitdaging om nu nog een top 3 te gaan behalen!
De finale bestond uit 3 boulders, voor elke boulder had je 1 minuut klimtijd. De eerste boulder kwam ik net wat kracht te kort voor de laatste pas, de 2de boulder was een vreselijke plaatboulder waar ik niet ver in wist te komen maar de 3de boulder wist ik gelukkig wel te toppen. Dit was goed voor een nette 2de plaats.
Dit geeft een goed gevoel voor het NJK Boulder aanstaande zondag!
Abonneren op:
Posts (Atom)











