dinsdag 11 februari 2014

Wedstrijdseizoen 2014 gestart!

Afgelopen zaterdag was de eerste jeugd boulder in Boulderhal Sterk, voor mij de eerste wedstrijd dit seizoen en een goed meetpunt om te kijken hoe ik er nu voorsta.


Afgelopen tijd had ik vooral op routes getraind. Eerst inhoud opbouwen en wat later kracht. Dit viel te merken. Ik voelde mij supersterk in de boulders, kracht was niet het probleem. Van de 10 boulders wist ik er uiteindelijk 7 te toppen, waarvan 6 in de eerste poging. In 1 boulder liep ik vast door een lengtepas en in de 2 overige boulders wist ik telkens net niet genoeg wilskracht op te brengen om ze te toppen. Een goed punt om aan te werken!

Vandaar dat ik heb besloten om ook aan I love problems en 100% boulderen mee te doen: genoeg harde boulders om ervoor te zorgen dat ik bij moeilijke passen wel nét even dat beetje extra kan geven om die boulders te toppen.

Verder is het nu de laatste week dat je op mij kan stemmen voor de bergsportawards, doe dat dus snel via www.bergsportawards.nl . Alvast bedankt! :-D

woensdag 8 januari 2014

Bergsportawards


Cool! Ik ben genomineerd voor de bergsportawards in de categorie: beste jeugdklimmer!
De bergsportawards zijn in 2011 in het leven geroepen om de mooie ontwikkelingen en prestaties binnen de bergsport te promoten en belonen. In vier jaar zijn de awards uitgegroeid tot een eervolle titel. En die zou ik graag willen winnen ;-)

Het is een publiekprijs; degenen met de meeste stemmen wint.
Stem dus allemaal op mij via www.bergsportawards.nl :D

maandag 14 oktober 2013

NJK Lead, boulder and more!

Al een hele tijd geen posts geplaatst meer hier, wat niet betekend dat er niks gebeurd is!

Om te beginnen heb ik mij geplaatst voor het NJK Boulder, het NJK Lead en het NK Lead! Terug van een heerlijke vakantie in Turkije ben ik dan ook allereerst veel wezen boulderen, wat al vrij snel resulteerde in meer explosiviteit, creativiteit en kracht. Ik voelde mijn vorm snel vooruit gaan en was topfit voor het NJK Boulder. Doel was om 1ste te worden.

NJK Boulder
Mijn andere doel deze competitie was om lekker te boulderen. Ik was in vorm, dus waarom zou dat niet lukken?
Nja in de eerste plaats door niet 1, maar meerdere inschattingsfouten en een slechte concentratie. Ik was stom bezig in de kwalificaties en had het na een half uur al helemaal gehad. Gelukkig stelden Aukje en Lotte voor om even het centrum van Enschede in te gaan op zoek naar een bakker. Helaas waren in wereldstad Enschede alleen de Subway en de Mc Donalds open, maar na een wandeling naar het station (AH to go) en terug voelde het in mijn hoofd gelukkig wel weer een stuk beter. Op naar de finale!

De finale bestond uit 3 boulders, voor elke boulder had je 4 minuten klimtijd. De eerste boulder begon ik met een foute start, gelukkig liet ik mij daardoor deze keer niet door uit het veld slaan en topte in de 2de poging. In de 2de boulder gleed ik tot 3x toe met mijn tweede hand van de eindgreep af. Frustrerend maar oke, het klimmen voelde verder goed! Boulder 3 zag er super tof uit, ik deed hem zoals ingelezen en dat voelde en ging goed, tot er een te verre pas kwam. Wederom frustratie.
Uiteindelijk 2de geworden.

Na het NJK Boulder besloot ik mijn hele mind-set die gericht was op 'ik moet eerste worden' en 'ik moet lekker gaan klimmen' de prullenmand in te gooien en gewoon te genieten van het klimmen.

NJK Lead
Het idee dat deze wedstrijd hét NJK Lead is, dé wedstrijd waar ik al het hele jaar naartoe heb getrained, had ik helemaal uit mijn hoofd verbannen. Deze dag ga ik gewoon lekker klimmen, genieten van de gloeinieuwe ruwe wanddelen en grepen van het gloednieuwe Sittard en een gezellige dag ervan maken met iedereen!
Naast deze veranderde mind-set had ik nog een ander hulpmiddel om er een geslaagde dag van te maken: jongleerballetjes! De dag ervoor was ik erachter gekomen dat ik een goede focus krijg tijdens jongleren, die dan ook bij het huiswerk maken nog blijft. Waarom zou dat bij klimmen dan niet ook het geval zijn?

De halve finale was een lange zwarte route met alleen maar randjes. Zag er totaal niet uit als mijn ding maar daar ging het vandaag niet om. Ik begon met een leeg hoofd met klimmen, maar dat maakte snel plaats voor plezier. Alles ging soepel: setjes klippen, bewegingen maken, ... F*ck gravity, gewoon toppen die route! Tsja, helaas dan wel buiten de tijd maar heerlijk geklommen! Als derde door naar de finale, hopend dat die ook zo lekker zou gaan.



De finaleroute was door de grote overhang, een super cool uitziende route, helemaal mijn stijl. Ja ik had zin om te klimmen! Gewoon omdat het leuk is! Ik knalde door de route en viel vlak voor het einde omdat ik helemaal zuur was. Helemaal happy omdat ik voor mijzelf heerlijk geklommen had, en daar gaat het om. En trots dat ik mij dit jaar NEDERLANDS JEUGD KAMPIOEN LEAD mag noemen!




Nu lekker verder trainen en deze mind-set vasthouden. Op naar het NK Lead, 9 november in Bussum!

maandag 3 juni 2013

Lead 2 en Jeugd Lead 3

Lead 2
In Bergsehoek was de 2e lead. Bijzonder was dat er meer vrouwelijke deelnemers waren dan mannelijke, wat nou sportklimmen is een mannensport?!
De eerste kwalificatieroute was een rode route door de piramidewand. Allemaal goede grepen, alleen veel touwwrijving en de laatste pas was een sprongetje. Lekker om mee te beginnen, top.
De tweede route was een lange route, redelijk goede grepen maar stiekem werd hij toch steeds lastiger. Zo'n 3 passen voor het einde viel ik eruit, als 5de door naar de finale!

De finaleroute zat vol met verre passen; voor elke pas moest ik mezelf naar de volgende greep slingeren, vasthouden, doorbijten en weer hard afzetten om bij de volgende greep te komen. Enorm vermoeiend, maar het klimmen ging wel erg goed! Ik wist door te klimmen tot ik helemaal zuur was en daardoor uit de route viel. Gedeelde 4de geworden :-)

Jeugd Lead 3
Afgelopen weekend was de 3de jeugd lead in Mountain Network Dordrecht. Na als enige beide kwalificaties getopt te hebben zat ik weer eens te stressen in de isolatie. Gelukkig wist ik in de finaleroute alle stress weg te klimmen en bleven de route en ik over. Het klimmen ging soepel, ik verzuurde pas op het einde en ik wist goed met mijn hoofd bij het klimmen te blijven. Toen ik de twee-na-laatste greep beet had nam ik me voor de route te toppen, helaas gleed op dat moment mijn hand van de greep af. Maakt niet uit, de eerste plaats was binnen en ik ben erg tevreden over het klimmen!

Foto's en filmpjes komen eraan.

zaterdag 27 april 2013

Update

Jaja, het wedstrijdseizoen is inmiddels in volle gang! Afgelopen tijd geen weekend vrij gehad om mijn blog even bij te werken, maar hierbij een update.

Lead 1
De eerste Lead wedstrijd dit jaar was in Nieuwegein. De 1ste kwalificatie zag er wel goed te doen uit, top. De tweede had veel verre passen en een aantal gemene slopers ertussen, verder zag hij er wel leuk uit. Helaas kwam ik niet verder dan de slopers, maar dat was genoeg voor een finaleplaats!
De finale was een witte route met alleen maar randjes. Ik wist nog niet precies of ik de route wel/niet heel leuk vond, dus nam me maar gewoon voor lekker te gaan klimmen en zo hoog mogelijk te komen. Helaas zat de route vol met verre passen die stuk voor stuk erg maximaal voor mij waren. Al na de 5e pas viel ik er daardoor uit. Jammer dat ze de grepen niet net even wat dichter bij elkaar hadden geschroefd (of jammer dat ik niet net 5 cm groter ben...). Uiteindelijk 7e geworden.

Jeugd Boulder 1
In Monk Eindhoven vond de eerste Jeugd Boulder plaats. Dit jaar wordt er met een nieuw format geklommen: je hebt 10 boulders, voor elke boulders maximaal 5 pogingen. Het aantal tops, zones en pogingen wordt per boulder bijgehouden door de jury. In Monk hadden ze op de finalewand 10 toffe problemen erin geschroefd. Van lekker makkelijk tot heel pittig! Ik wist 8 boulders te toppen en 9 zones te halen. In 1 boulder wist ik echt gewoon geen beweging te maken, geen punt de 1ste plaats was al binnen!

Jeugd Lead 2
De Jeugd Lead 2 was in Mountain Network Arnhem. Als enige wist ik beide kwalificaties te toppen, waardoor ik met vertrouwen de finale inging. In de finaleroute was ik echter mijn concentratie volledig kwijt, ik was niet meer met klimmen bezig, maar waarmee dan wel is een raadsel. Ergens op het einde lag ik toen ineens voordat ik het wist uit de route. Balen. 2e.


Jeugd Boulder 2
In Delfts Bleau was gister de 2e jeugd boulder. Gezien ik de vorige jeugd boulder dik had gewonnen, dacht ik dat het geen kwaad kon om ervoor even een zware training mee te doen met Good Climbing, de nieuwe trainingsgroep waarin ik komende periode mee ga draaien. Helaas was dit voor de wedstrijd niet zo'n heel succes; alle spanning en kracht die was er al uit, en laten de boulders nu net heel erg op spanning gebouwd zijn... Maakt niet uit, 2e is ook prima.