zondag 11 december 2011

ZHJK 2012




In januari beginnen de Zuid Hollandse Regio Jeugd Kampioenschappen (ZHJK) 2012 alweer!
De ZHJK zijn 5 leuke wedstrijden voor beginners tot echte wedstrijdklimmers. Bij elke wedstrijd zijn er 7 routes, van een 3tje tot een 7a. Het wedstrijdconcept is simpel: na je moeilijkste getopte route mag je nog 2 routes proberen, maar alles moet je wel in 1 keer, dus zonder blokken, kunnen doen. De 10 beste klimmers van elke catagorie gaan door naar de grote finale, waar beslist wordt wie dit jaar de beste klimmer/klimster van Zuid Holland wordt!
Voor nieuwtjes kijk op www.facebook.com/zhjk, en op de site van de zhjk (www.zhjk.nl) kan je je inschrijven etc.
Deelname kost 10 euro per keer, inclusief hallen entree.

De wedstrijden zijn bovendien altijd reuze gezellig, dus doe lekker mee!!

zondag 9 oktober 2011

NJK LEAD 2011

Gisteren was het zover: het NJK lead 2011!!!
Dit jaar werd het gehouden in de Klimmuur Haarlem, gelukkig wat dichter bij dan Heerlen vorig jaar. Mijn doel was om lekker te klimmen en geen onnodige fouten te maken.
In de halve finale ging dat prima. De route was op een rechte wand, maar zag er niet zeer technisch/heel moeilijk uit. Ik besloot dat ik hem gewoon moest toppen. Zo gezegd zo gedaan. Op naar de finale!
De finaleroute zag er bij het inlezen redelijk te doen uit. Veel kleine randjes door een lichte overhang. Ook deze route niet extreem technisch maar ook niet extreem zwaar. Ook deze moest getopt (kunnen) worden.
Een groot applaus was te horen toen Enya eindigde met klimmen. Top.Bij Eva ook zo'n groot applaus te horen, gevolgd door een aaaahh: Top-. Ik moest toppen, en met dat idee stapte ik de route in.
De route liep prima, echt goed eigenlijk. Tot ik iets onder de top goed indraaide, maar zonder genoeg enthousiasme naar een greep toe ging. Ik kon hem alleen even aaien tot ik er bijna uit kwam zetten. Gelukkig hield mijn rechterhand nog net een greep beet, waardoor ik even naar beneden kon klimmen om uit te rusten. Net toen mijn linkerhand rustte zipte me rechterhand van de greep. Stom, onnodig en keihard balen. Nog niet eens verzuurd de route uitzetten omdat je hand wegglijd als je aan het rusten bent. Ik kon mezelf wel voor me kop slaan. Dit zou geen podiumplaats worden (Liza moest nog na mij).

Maar gelukkig voor mij, wat minder voor Liza, kwam ze er net 1 greep onder mij uitzetten. Toch nog 3e! En toch nog een beetje tevreden :).
Alles bij elkaar: het klimmen ging wel oké, meegenomen dat na de vakantie het heel slecht ging en ik maar 2x in de week klim. Toch had ik een onnodige fout gemaakt, een hele stomme fout. Maar daar wel van geleerd: in 1 keer gaan, je hebt maar 1 kans. Verder was het erg gezellig om met iedereen zenuwachtig te doen en lekker vaag te doen. De totale uitslag is hier te vinden.


maandag 12 september 2011

Vakantie + Jeugd lead 4

De vakantie is al weer even voorbij, school al een paar weken bezig en ja, ook de klimwedstrijden zijn weer begonnen!

In de vakantie waren we als eerst 2 weken in Oostenrijk. Twee weken vol met regen, maar gelukkig ook met heel veel lol. Zeker de 2e week, waar ik curcus had in de Kaunergrathütte. Een hele leuke week waarin we veel gedaan en geleerd hebben (ondanks dat het weer soms een beetje tegenviel...).
Na de curcus gingen we meteen door naar het gebied van de Ortler, Italië. Hier zagen we voor het eerst sinds 2 weken weer zon, en wisten we weer hoe het was om met een zonnetje in je rug lekker bij een beekje een beetje te klimmen, wandelen of zwemmen. Vakantie! Na een mislukte poging om de Ortler zelf te doen (tijd niet goed ingeschat) moesten we de zon helaas weer verlaten, om terug te gaan naar het regenachtige Nederland.


Inmiddels zit ik weer helemaal in het ritme van school, klimmen en schaatsen. Gisteren was de laatste kwali voor het NJK. Het klimmen ging na de vakantie te slecht voor woorden, dus mijn verwachtingen voor deze wedstrijd waren niet zo hoog. Het doel: lol maken en proberen lekker te klimmen!
De eerste kwali-route zag er te makkelijk uit. De tweede te moeilijk. Uiteindelijk waren ze allebei super gebouwd, alle passen klopten, de goeden vielen er op 2/3 uit, de beteren kwamen hoger of topten. Zo kon iedereen tevreden zijn. Het klimmen voelde in beide kwali's zoals het hoorde, soepel, rustig en beheerst. 2x top, op naar de finale!

De finaleroute ging dan weer zoals het de afgelopen tijd ook ging. Niet geconcentreerd/gefocust. Voor mijn idee viel ik er veel te snel uit. Toch bleek dat ik het nog niet eens zo heeel slecht gedaan had; 5e.
Céline en Enya hadden allebei de finaleroute getopt. In de superfinale won Céline. Liza werd derde en Eva 4e. Het is nu trainen naar de finale, en hopelijk kan ik dan helemaal knallen!


woensdag 29 juni 2011

Eindopdracht Open Studio Marjolein Droog

Een tijdje geleden werden Rosa en ik gevraagd om mee te helpen met een klimfilm voor de eindopdracht van Marjolein Droog. Het thema zou 'de wedstrijd' zijn, de spanning van zo'n wedstrijd het middelpunt. Natuurlijk hadden we ja gezegd en het was erg leuk mee geholpen te mogen hebben!
Het filmpje is net af en super leuk geworden! Nieuwsgierig? Hierbij het filmpje!

Eindopdracht Open Studio juli 2011 from Marjolein Droog on Vimeo.


©Marjolein Droog

maandag 27 juni 2011

nat. finale regiokampioenschappen

Gisteren was de finale van de nationale regiokampioenschappen, in Mountain Network Nieuwegein.
Toen we om half 12 in de hal aankwamen, was het al aardig vol daarbinnen. Dat werd niet minder. Voor de kwalificaties waren er geen startlijsten, het niveau van de routes lag te laag (5 routes, hoogste 6b...) waardoor het allemaal verschrikkelijk uitliep. Jammer; het idee van die regiowedstrijden is namelijk hartstikke leuk!
Gelukkig maakten ze het in de finale allemaal weer goed. De finaleroute van de B-categorie was een witte 7a, technisch maar tegelijkertijd zwaar. Echt een leuke route! Van de 4 die door waren naar de finale, moest ik als 2e klimmen, Liza en Eva moesten na mij. Ik had besloten dat ik de route moest (kunnen) toppen; dat zouden Liza en Eva ook doen en gezien ik ook wel eens een keertje eerste wilde worden ging ik voor de top. Dat lukte (binnen de tijd! :D). Liza kwam aardig wat minder ver, niet hard genoeg afgezet voor een pas, en Eva kwam ook wat minder ver. Ik vloog bijna Femke in de armen; eindelijk eens eerste! Femke kon verder ook heel erg tevreden zijn: Tiba was ook eerste (meisjes C) en Pim eindigde heel netjes op een hele mooie 2e plaats (jongens+meisjes D)!
Dit was de eerste keer dat er zo'n landelijke eindwedstrijd was, ze hebben een aantal (onnodige) fouten gemaakt, maar ik ben ervan overtuigt dat dat volgend jaar allemaal veel beter gaat!